Statut Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1.
Organizacja nosi nazwę Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu, zwane dalej Stowarzyszeniem i działa na podstawie ustawy „Prawo o Stowarzyszeniach” z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
§2.
Stowarzyszenie jako organizacja zarejestrowana posiada osobowość prawną.
§3.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław.
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2. W przypadku, gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Stowarzyszenie może prowadzić także działalność poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym kraju, w którym będzie prowadzić działalność oraz umowami międzynarodowymi.
§4.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie i charakterze działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź o wystąpieniu z nich decyduje Zarząd Stowarzyszenia
§5.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia spraw może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§6.
Celem Stowarzyszenia jest:
- obrona praw i interesów zawodowych członków Stowarzyszenia;
- troska o poziom zawodowy i etyczny członków Stowarzyszenia;
- propagowanie działalności gospodarczej i zasad gospodarki rynkowej;
- kształtowanie profesjonalnego wizerunku trenera, coacha i doradcy biznesu;
- propagowanie rzetelnej, sprawdzonej empirycznie wiedzy w działaniach szkoleniowo – doradczych;
- wprowadzenie w Rzeczpospolitej Polskiej jednolitego, dobrowolnego systemu certyfikacji dla trenerów, coachów i doradców biznesu i propagowanie tego systemu jako gwarantującego wysoką jakość usług w zakresie szkoleń, coachingów oraz doradztwa biznesowego;
- współdziałanie z organizacjami i instytucjami krajowymi oraz międzynarodowymi w celu wymiany wiedzy i doświadczeń oraz doskonalenia zawodowego trenerów, coachów i doradców biznesu;
- propagowanie zasad etyki zawodowej.
§7.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie wewnętrznych szkoleń, prowadzenie audytu szkoleń i treningów lub konsultacji, stworzenie płaszczyzny do wymiany doświadczeń i informacji;
- promocję członków Stowarzyszenia na rynku;
- określenie i propagowanie zasad etyki zawodowej oraz troskę o ich przestrzeganie;
- utworzenie i uaktualnianie informacyjnej bazy danych związanych ze szkoleniami;
- inspirowanie aktywnego stosunku do pracy zawodowej;
- integrację i wzmocnienie rozwoju rynku szkoleń i doradztwa poprzez tworzenie sieci współpracy oraz działania informacyjne;
- stymulowanie bezpośredniej współpracy między klientami a ośrodkami doradczo – szkoleniowymi;
- rozpowszechnianie informacji na temat możliwości dalszego kształcenia, studiów i szkoleń, w tym zagranicznych oraz warunków ich podejmowania;
- podniesienie jakości rynku pracy i zapewnienie gwarantowanych kwalifikacji trenerów i doradców poprzez utworzenie systemu certyfikacji zgodnego ze standardami Unii Europejskiej;
- nawiązanie bezpośredniej współpracy międzyregionalnej i międzyorganizacyjnej, w tym z instytucjami Unii Europejskiej o celach zbieżnych z celami Stowarzyszenia;
- prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia poprzez organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich;
- publikowanie artykułów, książek i innych wydawnictw związanych z działalnością szkoleniową i doradczą;
- prowadzenie działalności gospodarczej, a w szczególności działalności w zakresie szkoleń i warsztatów edukacyjnych, coachingu, doradztwa, konsultingu, opracowań i ekspertyz oraz prac rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych, a także działalności wydawniczej.
§8. Stowarzyszenie podejmuje w szczególności:
- współpracę z uczelniami polskimi i zagranicznymi, organizacjami społecznymi, instytucjami rządowymi i pozarządowymi, środkami masowego przekazu;
- organizowanie seminariów, szkoleń, spotkań i innych imprez;
- współpracę z firmami i przedsiębiorstwami;
- współpracę z pokrewnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi;
- publikację materiałów informacyjnych i biuletynów;
- prowadzenie baz danych.
§9. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Cały dochód z tej działalności jest przeznaczony na realizację celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§10.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- honorowych.
§11.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych zamierzająca realizować cele statutowe Stowarzyszenia.
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia stają się – z mocy Statutu – wszyscy jego Założyciele z momentem rejestracji Stowarzyszenia. Do Założycieli nie mają zastosowania wymogi określone w ust. 3.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, jeżeli przedłoży pisemną rekomendację co najmniej jednego członka zwyczajnego. W przypadku braku rekomendacji ostateczną decyzję podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być również cudzoziemcy, także nie mający zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- Członkami wspierającymi Stowarzyszenie mogą być osoby prawne oraz osoby fizyczne aprobujące cele statutowe Stowarzyszenia i zobowiązujące się wspierać działalność Stowarzyszenia finansowo, merytorycznie lub organizacyjnie. Osoba prawna jest reprezentowana przez upoważnionego pisemnie przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny sposób wniosła szczególne zasługi dla Stowarzyszenia. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwał Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
§12.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo do:
- udziału w działalności Stowarzyszenia zgodnej z celami statutowymi i przepisami prawa, w tym: uczestnictwa w seminariach, zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, itp. imprezach organizowanych przez władze Stowarzyszenia;
- korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia;
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- udziału w projektach realizowanych przez Stowarzyszenie według posiadanych kompetencji i uprawnień, na bazie odrębnych umów;
- zawieszania, z ważnych powodów, członkostwa w Towarzystwie. Decyzję w sprawie zawieszenia członkostwa podejmuje Zarząd na pisemny wniosek zainteresowanego. W czasie zawieszenia członkostwa ustają prawa wynikające z punktów 1-4 niniejszego paragrafu.
§13.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają obowiązek:
- aktywnego uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia oraz propagowania jego celów i programu;
- przestrzegania Statutu i uchwał Władz Stowarzyszenia;
- regularnego opłacania składek członkowskich, których wysokość oraz termin określa Zarząd;
- przestrzegania zasad etyki zawodowej określonych w Kodeksie Dobrych Praktyk Polskiej Izby Firm Szkoleniowych oraz Kodeksie Etyczno – Zawodowym Psychologa, w szczególności w rozdziałach „Psycholog jako praktyk” i „Psycholog jako nauczyciel i popularyzator”.
§14. Członkowie wspierający mają takie same prawa i obowiązki jak członkowie zwyczajni z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego na Walnym Zgromadzeniu Członków, mają także obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§15.
Członkowie honorowi:
- mają prawo brać udział w pracach Zarządu i Komisji Rewizyjnej z głosem doradczym;
- mają prawo brać udział w Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia z głosem stanowiącym;
- mają prawo brać aktywny udział w pracach Stowarzyszenia;
- nie posiadają czynnego prawa wyborczego;
- są zwolnieni z opłacania składek członkowskich;
- mają obowiązek przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
§16.
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie Zarządowi;
- śmierci członka Stowarzyszenia;
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający sześć miesięcy,
- w przypadku prowadzenia działalności sprzecznej z celami Stowarzyszenia,
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych oraz nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia,
- w sytuacji utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- w przypadku utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego lub nie wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§17.
- Uchwały o skreśleniu z listy członków wskutek rezygnacji członka Stowarzyszenia oraz uchwały o wykluczeniu ze Stowarzyszenia podejmuje Zarząd najpóźniej jeden miesiąc przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Członek wykluczony ze Stowarzyszenia ma prawo do odwołania się bezpośrednio do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru. Wniosek odwoławczy powinien być rozpatrzony przez Walne Zgromadzenie w pierwszym możliwym terminie.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna i Władze Stowarzyszenia
§18.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków;
- Zarząd Główny zwany dalej Zarządem;
- Komisja Rewizyjna;
- Sąd Koleżeński – Komisja Etyki Zawodowej.
§19.
Uchwały Władz Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych członków.
Jeżeli Walne Zgromadzenie Członków nie dojdzie do skutku z powodu braku kworum, to w drugim terminie uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, niezależnie od ilości głosujących członków.
§20.
- Kadencja wszystkich Władz Stowarzyszenia trwa 2 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów a w przypadku wyboru Prezesa Zarządu bezwzględną większością głosów.
- Tryb wyborów Prezesa Zarządu, pozostałych członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego – Komisji Etyki Zawodowej określa Ordynacja Wyborcza przyjmowana przez Walne Zgromadzenie w drodze odrębnej uchwały.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego – Komisji Etyki Zawodowej w trakcie kadencji, dokonywane jest uzupełnienie składu przez Walne Zgromadzenie Członków w pierwszym, możliwym terminie.
§21.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą Władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni i honorowi;
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, rzeczoznawcy i zaproszeni goście.
§22.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków w szczególności należy:
- określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia;
- uchwalanie Statutu i jego zmian;
- uchwalanie i zatwierdzanie budżetu Stowarzyszenia;
- wybór członków Władz Stowarzyszenia: Prezesa Zarządu, pozostałych członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego – Komisji Etyki Zawodowej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia;
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
§23.
- Zwyczajne posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy z własnej inicjatywy.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków za pośrednictwem poczty lub poczty elektronicznej co najmniej 14 dni przed terminem Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.
- Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej 1/5 wszystkich członków Stowarzyszenia lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej podjęty w składzie co najmniej 1/2 członków.
- Posiedzenie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków powinno odbyć się nie później niż: w ciągu 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje wyłącznie na temat zgłoszony przez wnioskodawcę.
§24.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 do 7 osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Prezes Zarządu wybierany jest przez Walne Zgromadzenie w odrębnym głosowaniu, bezwzględną większością głosów.
- Pozostali członkowie Zarządu są wybierani przez Walne Zgromadzenie na wniosek Prezesa Zarządu zwykłą większością głosów.
- Zarząd ze swojego grona, na pierwszym posiedzeniu, wybiera Wiceprezesa i Sekretarza Generalnego.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu w wyniku rezygnacji, wykluczenia lub śmierci w trakcie trwania kadencji Walne Zgromadzenie Członków dokonuje wyborów uzupełniających.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb w obecności Prezesa lub Wiceprezesa, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Posiedzenia Zarządu zwołuje i organizuje Prezes lub Wiceprezes.
- Zarząd podejmuje decyzje i rozstrzygnięcia we wszystkich sprawach pozostających w jego kompetencjach w drodze uchwały.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
- uchwalanie projektów budżetu i preliminarzy;
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia lub zbycia majątku trwałego;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków;
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej;
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie, wykluczanie);
- ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich;
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej;
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia;
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
§25.
Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§26.
- Komisja Rewizyjna jest Władzą Stowarzyszenia powołana do kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Komisja wybiera ze swojego grona, na pierwszym posiedzeniu, Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia;
- kontrolowanie działalności Zarządu;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i lustracji, a w uzasadnionych przypadkach do Walnego Zgromadzenia Członków o uchylenie uchwał Zarządu;
- przeprowadzania co najmniej raz na 12 miesięcy kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym Zarządu, zgodności działalności Władz Stowarzyszenia ze statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków;
- bieżącej kontroli ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo – gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności oraz zgodności z przepisami prawa, w tym badanie rachunków zysków i strat;
- składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi.
§27.
- Sąd Koleżeński – Komisja Etyki Zawodowej jest Władzą Stowarzyszenia powołaną do rozstrzygania wszelkich sporów pomiędzy członkami Stowarzyszenia wynikających w związku z działalnością Stowarzyszenia oraz kontroli zgodności działania członków z zasadami etyki zawodowej i standardami zawodowymi określonymi w § 13 pkt. 4.
- Sąd Koleżeński – Komisja Etyki Zawodowej składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Sąd Koleżeński – Komisja Etyki Zawodowej wybiera ze swojego grona, na pierwszym posiedzeniu, Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza.
- Sad Koleżeński – Komisja Etyki Zawodowej podejmuje uchwały w składzie co najmniej 1/2 składu i przedstawia je Zarządowi oraz członkom Stowarzyszenia, których uchwała dotyczy.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego – Komisji Etyki Zawodowej należy:
- rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie wniosków Zarządu o zbadanie zgodności działania członków z zasadami etyki zawodowej i standardami zawodowymi określonymi w § 13 pkt. 4.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§28. Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości i nieruchomości będące własnością Stowarzyszenia, inne prawa majątkowe i środki pieniężne. Majątek ten służy wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
§29. Źródłami powstawania majątku są:
- wpisowe i składki członkowskie, które nie podlegają zwrotowi;
- subwencje, darowizny i spadki;
- dochody z własnej działalności gospodarczej;
- dochody z majątku Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§30.
Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym wyłącznie przez Walne Zgromadzenie Członków na podstawie uchwały podjętej większością dwóch trzecich głosów.
§31
- Stowarzyszenia może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków powziętej większością dwóch trzecich głosów.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
§32.
Statut został przyjęty uchwałą Założycielskiego Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia odbytego w dniu 16 czerwca 2008 roku we Wrocławiu. Ostatnie zmiany zgodne z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków z 24.06.2019