„Zbiór gier rozwijających umiejętności interpersonalne”

Książka „Zbiór gier rozwijających umiejętności interpersonalne” podzielona jest na bloki tematyczne dotyczące poszczególnych zakresów tj. od obsługi klienta, etykę w biznesie, zarządzanie zmianą, umiejętności przywódcze, umiejętności prezentacji, po kreatywne rozwiązywanie problemów. Każdy blok tematyczny poprzedzony został  krótkim wstępem, stanowiącym wprowadzenie do tematu, a następnie umieszczone zostały zestawy ćwiczeń. Treść poszczególnych rozdziałów jest bardzo uproszczona i znana niemal wszystkim trenerom. Np. rozdział „Kreatywne rozwiązywanie problemów” zawiera bardzo podstawowe informacje na temat kreatywności oraz możliwości jej wykorzystania w pracy trenerskiej. Opisana koncepcja kreatywności według Disneya jest bardzo uproszczona i znana zapewne wszystkim nawet początkującym trenerom. Prezentowane ćwiczenia są popularnie stosowanymi i znanymi w branży, od ćwiczeń prostych i krótkich, nie wymagających dużego zaangażowania, po ćwiczenia bardziej rozbudowane i wymagające większej ilości czasu. Jest ich na tyle dużo, że można znaleźć takie, które odpowiadać będą zarówno dla początkującej grupy odbiorców jak i te które spodobają się wymagającej grupie uczestników. Podstawowa konstrukcja i forma tych ćwiczeń jest oparta o wiele oczywistych praw i zasad stosowanych w biznesie. Przykładowo, ćwiczenie „Gra stołowa” dotyczy savoir vivre przy stole i jest podstawą umiejętności  odnajdywania się podczas spotkań biznesowych przy stole.  Samo ćwiczenie jest proste i może wydawać się wręcz banalne, ale przekazywane wartości są warte ciągłego powtarzania. Opisywana pozycja jest właściwa dla początkujących trenerów. Zawiera wiele ćwiczeń w obszarze rozwoju umiejętności interpersonalnych, które mogą zostać wykorzystane podczas szkoleń, jednakże zajęcia te powinny być kierowane raczej do początkującej grupy odbiorców. Trener – nowicjusz znajdzie tu wiele przykładów i inspiracji, a „senior trener” odnajdzie ćwiczenia znane z wcześniejszych swoich doświadczeń zawodowych, które to mogły funkcjonować pod inną nazwą. Trenerzy, którzy posiadają szeroką wiedzę i długoletnie doświadczenie zawodowe i szkoleniowe nie znajdą tu wiele nowości. Oczywiście mogą te ćwiczenia stanowić dla nich pewien gotowy szablon do zastosowania, ale jedynie jako krótki moduł  dotyczący wprowadzenia do rozwoju umiejętności interpersonalnych. W dalszej części prowadzonego już szkolenia powinni sami już projektować ćwiczenia i zadania, które to będą odzwierciedlały specyfikę klienta i poziom rozwoju grupy. Jednakże Ci którzy zaczynają pracę powinni po nią sięgnąć, gdyż jest kopalnią wiedzy dla początkujących trenerów, znajdą oni tu wiele ćwiczeń, które urozmaicą prowadzone przez nich zajęcia.   Robert Kondas