„Twórcza odwaga”
Autor: Redakcja
Tom Kelley, David Kelley, „Twórcza odwaga”, MT Biznes 2013 Autorzy książki to bracia, od wielu lat zajmujący się zagadnieniem innowacji i kreatywności w procesach projektowania i designu. David Kelley prowadzi wykłady i ćwiczenia dla studentów Uniwersytetu Stanforda w ramach projektu d.school, a wspólnie prowadzą firmę IDEO. W książce opisują swoje spostrzeżenia i doświadczenia, dotyczące przełamywania barier i pobudzania mechanizmów kreatywnego myślenia wśród menedżerów i pracowników firm amerykańskich, niektórych nawet całkiem znanych. Po przeczytaniu książki jestem trochę jak martini Jamesa Bonda – bynajmniej nie wstrząśnięty, ale trochę zmieszany. Moje zmieszanie wynika stąd, że w książce jest trochę ciekawych treści, ale otoczone są one hurraoptymistycznym opisem absolutnie wspaniałych rzeczy, jakich to autorzy książki dokonują w swoich projektach. Jak dla mnie trochę za mało syntezy i systematyki, a za dużo automarketingu. No ale to taki styl, mi akurat nie odpowiada, a komuś może się spodobać. Co do mechanizmów i sposobów, które autorzy stosują w swoich działaniach, to jak to zwykle bywa – trochę całkiem sensownych wskazówek, ale też trochę banałów i wiary w nieskończoną potęgę umysłu. Podsumowując rady braci Kelleyów, dotyczące rozbudzania i rozwoju kreatywności projektowej, są one następujące:
- Chcesz skonstruować lepszy produkt, to przyjrzyj się, co robią z nim użytkownicy i wczuj się w ich potrzeby
- Nie bój się niepowodzeń, próbuj
- Wybierz kreatywność. Aby stać się kreatywnym, najpierw musisz postanowić, że chcesz, aby tak się stało (osobiście ciągle się jeszcze waham, ale chyba zrobię ten krok)
- Zadawaj pytania, zaczynające się od „dlaczego?”
- Przedefiniuj problem
- Zamiast planować, zacznij po prostu coś robić
- Szukaj swojej pasji
- Postaraj się stworzyć kreatywny zespół