„Traf w sedno. Jak mówić, aby przekonać”

Książka „Traf w sedno. Jak mówić, aby przekonać” jest szczególnie polecana osobom zawodowo występującym przed audytorium, prowadzącym prezentacje podczas spotkań biznesowych, trenerów i mówców, ale także osobom prywatnym. Wyjaśnia strategie przekazywania skutecznych komunikatów, unikania komunikacyjnych pułapek, zarówno tych werbalnych jak i niewerbalnych. Autor książki Bill McGowan, wybitny ekspert ds. mediów, opisując własne doświadczenia, podaje przykłady z pracy zawodowej oraz sfery życia prywatnego, dzięki którym zasady przekonywania łatwo dostosować do własnych sytuacji i przyswoić praktyczne wskazówki. Wśród 7 zasad przekonywania są m.in. Zasada Nagłówka, Zasada Scorsese, Zasada Sosu do Makaronu czy Zasada Drapera. I tak przy Zasadzie Nagłówka, najważniejsze to wypracować własny styl prowadzenia spotkań, wystąpień czy szkoleń, a nie naśladować innych. Oznacza to, że tak jak w pracy dziennikarza, na początku liczy się nagłówek, czyli krótkie zdanie, które przyciągnie uwagę słuchaczy i wzbudzi w nich pragnienie zapoznania się  z dalszą częścią wypowiedzi, tak początek  spotkania czy szkoleniamusi być zaskakujące i wzbudzające uwagę. Należy zatem unikać przedstawiania planu wypowiedzi, rozpoczynania prezentacji w taki sam sposób jak inni, używania szablonowych i oklepanych słów czy przepraszania zmęczonych po jedzeniu typu „Wiem, że wszyscy właśnie zjedliście lancz i pewnie marzycie o dobrej sjeście, postaram się zatem, żeby nie było nudno”. Zasada Scorsese, jak się okazuje jest najbliższa mojej pracy jako trenera biznesu. Polega na pozyskiwaniu uwagi odbiorców za pomocą obrazów ilustrujących opowiadaną historią. Innymi słowy, wizualne przekazywanie informacji to klucz do szybkiego dotarcia do umysłów słuchaczy. Z kolei Zasada Sosu do Makaronu koncentruje się na jakości przekazu w rozumieniu less ismore (mniej znaczy więcej). W tej sytuacji, skuteczna komunikacja przypomina sos do makaronu, im jego mniej tym bardziej wyrazisty będzie miał smak. Przekładając to na prezentacje czy wystąpienia, wypowiadanie zbędnych słów jest jak dolewanie wody do sosu. Efekt będzie nijaki i niezapadający w pamięć. W przypadku Zasady Drapera, uczy ona umiejętności prowadzenia rozmowy w innym kierunku szczególnie w takich sytuacjach jak próba zdominowania rozmowy przez uczestnika szkolenia, wykładu, prezentacji; poruszania niewygodnych tematów przez pracownika podczas finalizacji warunków współpracy z klientem; rywalizacja wśród uczestników spotkania; rozmowa z osobą, która opowiada o sprawach, o których nie masz zielonego pojęcia. Oprócz powyższych zasad, autor przedstawia także 7 zasad w pracy i 7 zasad w życiu prywatnym. Udziela rad i konkretnych wskazówek w trudnych sytuacjach. W pracy zawodowej podpowiada m.in. jak rozstać się z partnerem biznesowym pozostawiając zdrowe relacjebez palenia za sobą mostów, jak zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej,  jak rozmawiać o podwyżce czy awansie z przełożonym.  W życiu prywatnym natomiast, czytelnik znajdzie odpowiedzi na takie pytania jak np. jak powiedzieć przyjacielowi ile kosztuje moja godzina pracy czy co mówić wygłaszając toast ślubny. To co dla mnie osobiście jest niezwykle cenne po przeczytaniu tej książki to potwierdzenie mojego podejścia, że w życiu, bez względu czy prywatnie czy zawodowo, należy wykorzystywać sprzyjające momenty do wyeksponowania swoich kompetencji i mocnych stron osobowości, oraz oferty firmy poprzez rozmowę z  ludźmi a nie przez mówienie do nich. Z drugiej strony, konstruktywna krytyka udzielona drugiej osobie we właściwym miejscu i czasie również jest wskazana, gdyż daje natychmiastowe efekty i wbrew pozorom sprzyja dobrym relacjom interpersonalnych. Dorota Jaworska 2Dorota Jaworska  Coach ACC ICF, doradca i trener biznesu, akredytowany konsultant Insights Discovery™ pecjalizuje się w coachingu biznesowym i  komunikacji wewnętrznej. Inspiruje i zachęca swoich klientów do „wchodzenia na wyższy poziom możliwości”. Jej motto „Żyj w zgodzie ze sobą i pracuj z pełnym potencjałem”.  Entuzjastka podróżowania, doświadczania i odkrywania tego co nowe.