Talenty w firmie.
Autor: Redakcja
Książka „Talenty w firmie. Czyli jak rekrutować i motywować najlepszych” skierowana jest przede wszystkim do osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach, ale nie tylko. Zawiera ciekawe wskazówki dla poszukujących lub planujących zmianę pracy a wyróżniających się na rynku ponadprzeciętnymi kompetencjami. Autor książki, Wojciech Daniecki, mocno podkreśla zmiany rynkowe, które w znacznym stopniu wpłynęły na transformację podejścia pracodawców do procesów rekrutacyjnych. Zmiany, czyli innowacyjność przedsiębiorstw w zakresie technologicznym, technicznym czy organizacyjnym, w tym perspektywy rozwoju na lata 2014-2020. W książce zaprezentowane zostały przydatne narzędzia w prowadzeniu rekrutacji, które pomagają znaleźć na odpowiednie stanowiska osoby utalentowane, o dużej wiedzy i doświadczeniu oraz wysokiej motywacji do uczenia się. Na etapie poszukiwania kandydatów, niezmiernie istotną rolę odgrywa przygotowanie do rekrutacji. Opracowanie kryteriów oceny przydatności kandydata na dane stanowisko pracy, stosowanie odpowiednich metod psychologicznych, znajomość zasad prowadzenia wywiadu rekrutacyjnego to niektóre z nich. Ciekawą kwestią jaką poruszył autor, z punktu widzenia motywacji kandydata, jest pozyskanie przez niego realistycznego obrazu pracy, do której aplikuje, tzw. ROP. W fazie wstępnej, czyli na okresie próbnym, niezmiernie ważne, z punktów widzenia motywacji utalentowanego nowego pracownika, jest zaplanowanie działań instruktażowych, poświęcenie wystarczającej ilości czasu przez przełożonego i zaangażowania innych zasobów firmy. Z drugiej jednak strony, należy być czujnym, aby zbyt intensywna motywacja wewnętrzna nowego pracownika nie doprowadziła go do wypalenia zawodowego. Autor książki daje wskazówki jak temu zapobiec. Daniecki podpowiada również jak tworzyć systemy motywacyjne talentów i osób kreatywnych, aby mieć jasne podstawy wartościowania pracy, służące dalej wiarygodnej i sprawiedliwej ich ocenie. Jedną z istotnych kompetencji pracowników wyróżniających się swoimi zdolnościami, jest umiejętność zarządzania wiedzą w organizacji oraz praca zespołowa. Moją szczególną uwagę przykuła lista ciekawych pytań, jakie można zadać kandydatowi podczas wywiadu rekrutacyjnego oraz zasady prowadzenia takiego wywiadu. Widzę tutaj analogię do pracy coachingowej, np. czasami dobrze zadanych 3-5 pytań daje niemal pełny obraz kandydata, a przygotowanie się rekrutera do wywiadu pozwala zadbać o jego ekologię, czyli otwarty stan umysłu, opanowanie, spokój wewnętrzny i harmonię ciała – jak to jest w przypadku ekologii coacha. Elementy te decydują o efektywności procesu rekrutacyjnego - tak jak jest w przypadku procesu coachingowego. Podsumowując, wyzwania stojące przed liderami, menadżerami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój personelu rozpoczynają się już na etapie rekrutacji, bo znalezienie talentów w dzisiejszych czasach nie jest wcale takie łatwe, a utrzymanie ich w strukturach firmy – o wiele trudniejsze. Dorota Jaworska Coach ACC ICF, doradca i trener biznesu, akredytowany konsultant Insights Discovery™ Specjalizuje się w coachingu biznesowym i komunikacji wewnętrznej. Inspiruje i zachęca swoich klientów do „wchodzenia na wyższy poziom możliwości”. Jej motto „Żyj w zgodzie ze sobą i pracuj z pełnym potencjałem”. Entuzjastka podróżowania, doświadczania i odkrywania tego co nowe.