„Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów”

Czy może być coś lepszego dla trenerów-szkoleniowców od typowych  poradników? Okazuje się że tak.  Ruth Colvin Clark napisała poradnik nietypowy pt.”Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów”. Zebrała w  nim badania dotyczące  zagadnień, z którymi każdy trener ma do czynienia w swej pracy. Autorka jest doktorem psychologii wychowawczej, pracowała jako kierownik szkoleń w Departamencie Informatyki. Obecnie pełni funkcję Prezesa w Training & Consulting Clark, gdzie organizuje seminaria i świaczy usługi doradcze w celu poprawy funkcjonowania organizacji zawodowych.  Clark jest również autorką lub współautorką pięciu książek i licznych artykułów, zdobyła wiele nagród za swoje seminaria i publikacje.  Mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych,  jej głównym celem jest szeroko zakrojona edukacja zawodowa. Prace Clark skupiają się na metodach poznawczych przy projektowaniu szkoleń, a jej badania rzutują na pracę trenerów z całego świata. Jeżeli chcesz poznać mody, mity i fikcje dotyczące szkoleń, mechanizmy funkcjonowania mózgu, moc elementów wizualnych i przykładów, jeżeli chcesz się dowiedzieć jak dopasować się do odbiorców – przeczytaj tę książkę. Ruth Clark demaskuje i rozprawia się z wieloma powszechnymi przekonaniami i praktykami dotyczącymi prowadzenia szkoleń. Na przykład przekonaniem, iż wyjaśnienie materiałów ilustracyjnych w formie pisemnej oraz mówionej przynosi korzyści wymierne dla słuchaczy. Clark udawania, iż to przekonanie jest błędne.  Jednak geniusz tej książki nie polega na wytykaniu błędów,  ale na  ich naprawianiu. Drogi trenerze, dowiesz się jak owe błędy naprawiać i jak działać efektywniej. Opierając się na badaniach naukowych dotyczących nauczania, funkcjonowania mózgu i odbioru informacji przez człowieka zdobędziesz  niezwykle praktyczne wskazówki, których zastosowanie podnosi jakość prowadzonych zajęć. Z pośród wielu frapujących tematów mnie jako praktyka zaciekawił temat prezentacji opartych na zasadach. Jak nie zanudzić odbiorców prezentacji, jak wykorzystać wskazówki  zawarte w tej książce do budowania szkoleniowych prezentacji? Dowiedzieć się można jakie cechy ma prezentacja oparta na  zasadach, jak je zaprojektować opracować i wykorzystać.  Dotyczy to prowadzenia konferencji, spotkań, szkoleń stacjonarnych czy e-learningowych. To szalenie ekscytujące, że można spojrzeć z dystansem na dotychczasowy zasób wiedzy i skorygować go z nowymi faktami zawartymi w tej książce. Drugim tematem który mocno mnie poruszył są zajęcia w stylu sekwencyjnym. Omówione zostały elementy efektywnych zajęć w tym stylu oraz zagrożenia i pułapki czyhające na trenera w ramach tego stylu kształcenia. Kończąc chcę podkreślić iż pozycja pt. ”Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów” jest niezbędnym narzędziem dla profesjonalnych trenerów chcących rozwijać swoją wiedzę i umiejętności, a dla odbiorcy szkoleń może być wskazówką czy szkoli nas dobry trener . Dobrej lektury życzy dr Agnieszka Rzepka