„Rytuały w procesie zarządzania zespołami sprzedaży”
Autor: Redakcja
Kiedy początkujący manager zaczyna swoją przygodę ze sprzedażą bezpośrednią, w pierwszej myśli, która przychodzi mu do głowy w kwestii podnoszenia kompetencji własnych jak i zespołu, są techniki sprzedażowe. Branża sprzedażowa bywa mocno okrutna wręcz rytualna. Weryfikuje ją skuteczność, presja czasu i szybkość realizacji. W takim standardzie pracy wielu przedsiębiorców, managerów i sprzedawców rozpoczyna swoją pracę i działania: od tego co jest środkiem treningu start up-owego czyli od technik sprzedażowych, pomijając kompletnie „mistrzowskie” podstawy jakimi jest budowa własnego profesjonalizmu. Grzegorz Radłowski w książce „Rytuały w procesie zarządzania zespołami sprzedaży”, omawiając koncepcję tożsamości sprzedawcy, odnosi się pośrednio do wyzwania jakim jest współczesny trening sprzedażowy w ujęciu zarządzania zespołem. Kładzie olbrzymi nacisk na podstawy, fundamenty sprzedaży i czasu niezbędnego do realizacji tych potrzeb. „Wyjście od podstaw” rozumie jako budowanie własnej opinii eksperckiej, kreowania tożsamości i tworzenia nawyków sprzedażowych w usługach bądź produktach, które sprzedajemy. Stąd początkiem każdego szkolenia managerskiego powinny być metody i sprawdzone wzorce tworzenia autowizerunku. Wielkie znaczenie w procesie zarządzania zespołami sprzedażowymi, zdaniem autora, ma model protagonisty. Taki sposób myślenia i rytuał z niego wynikający jest koncepcją którą, każdy manager mający w swojej kompetencji zarządzanie zespołem, powinien poznać.Taki sposób myślenia generuje pomysły na siebie i na planowanie swojej przyszłej sprzedaży dzięki „targetowaniu” i tworzeniu mapy empatii sprzedażowej w podejściu personifikacji klienta. Wszystko jednak zaczyna się od budowania nawyków, co u Grzegorza Radłowskiego i jego książce wybrzmiewa pełną siłą. Minusem publikacji może być odbieranie jej jako podręcznika wręcz uniwersyteckiego. Nadmiar określeń naukowych dla większości czytelników, w tym i dla mnie, może być powodem trudności w skupieniu podczas czytania. Z całą pewnością ta pozycja powinna być niezbędnym wyposażeniem każdej biblioteczki osób zajmujących się zarządzaniem zespołem sprzedażowym. Jestem w wielkim podziwie dla autora w kwestii naukowych rozważań nad rytuałami w procesie zarządzania sprzedażą. Gorąco polecam, warto przebrnąć tą uniwersytecką pozycję dla wartości, którą ze sobą niesie.
Mateusz Mrozowski