Recenzja „Wizerunek publiczny w internecie”

Sergiusz Trzeciak, specjalista od budowania marki osobistej, zachęca nas w swojej książce do kształtowania swojego wizerunku w Internecie zgodnie z hasłem „Nie ma Cię w sieci? Wielu powie: Nie istniejesz”. Książka podzielona jest na trzy części. Pierwsze rozdziały poświęcone są wizerunkowi publicznemu oraz strategii budowania wizerunku w Internecie. Autor wyjaśnił podstawowe pojęcia, a także w sposób skrótowy opisał, jak przygotować strategię budowania wizerunku w sieci. Pomimo że przygotowanie dobrej strategii jest kluczowe, jeśli chce się skutecznie budować pozytywny wizerunek w Internecie, pierwsza część książki jest dosyć uboga w informacje. Dlatego warto zajrzeć do innych pozycji książkowych poświęconych temu zagadnieniu, do czego zachęca także Sergiusz Trzeciak. Druga część książki zawiera szybki przegląd narzędzi budowania wizerunku w Internecie – od strony internetowej, przez blogi i serwisy społecznościowe, po korespondencję elektroniczną. Dużo miejsca autor poświęca w szczególności stronie internetowej, a zawartą tam wiedzę teoretyczną o stronach www można uznać za przydatną. Czytelnik znajdzie także sporo informacji o blogach, które są wartościowym narzędziem promocji dla trenerów biznesu. Przekazywana wiedza jest jednak zbyt ogólna, bez problemu do odnalezienia w Internecie. Nie znajdziemy w książce ciekawych pomysłów czy przykładów na wyróżnienie naszego bloga. Jeśli chodzi o serwisy społecznościowe, Sergiusz Trzeciak prezentuje tylko te najbardziej popularne – Facebooka, YouTube, Twittera. Brak jest jakichkolwiek informacji (nawet wzmianki) o modnych ostatnio Instagramie czy Pintereście, które z kolei warto by było wykorzystać do budowania wizerunku trenera w Internecie. Dobrym pomysłem jest zamieszczenie informacji o mierzeniu efektywności analizowanych serwisów społecznościowych, jednakże zagadnienie to powinno być dużo obszerniej opisane. Szkoda także, że nie przy wszystkich analizowanych serwisach mamy informację o sposobach mierzenia efektywności (Google+, YouTube). W ostatniej części – po której de facto najwięcej sobie obiecywałam – znajdziemy analizę grup społecznych pod względem najlepszych dla nich narzędzi budowania wizerunku w Internecie. Autor próbuje przedstawić, w jaki sposób można skutecznie kształtować swój wizerunek w sieci na przykładzie takich grup zawodowych jak prawnicy, lekarze, dziennikarze, doradcy finansowi czy trenerzy i coachowie. Sam pomysł w sobie jest bardzo dobry i jestem przekonana, że mogłaby na ten temat powstać niejedna wielostronicowa książka. Jednakże zaprezentowana analiza jest bardzo ogólna, a z każdą kolejną przedstawianą grupą społeczną pojawia się coraz mniej informacji. Autor wypisuje narzędzia, które przedstawiciel danej grupy zawodowej mógłby wykorzystać do promocji swojej marki w Internecie, ale nie wyjaśnia dlaczego te narzędzie jest dobre właśnie dla tej grupy i – co ważniejsze – na co dana grupa powinna zwrócić szczególną uwagę wykorzystując dane narzędzie do promocji. Ciekawym rozwiązaniem jest z kolei zamieszczenie na końcu każdego z rozdziałów trzeciej części książki przykładów osób, które – według autora – w ciekawy sposób budują swój wizerunek w sieci wraz z zamieszczeniem QR kodu do ich stron internetowych. Książka „Wizerunek publiczny w Internecie” to książka napisana przystępnym językiem, którą szybko się czyta i która zawiera wiedzę o budowaniu wizerunku w sieci w pigułce. Z pewnością przydatna będzie osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze skutecznym kształtowaniem swojego osobistego wizerunku w Internecie. Monika Paduch, trener biznesu i dyrektor zarządzająca Orchidea PR