Recenzja „Targuj się! – zen negocjacji”
Autor: Redakcja
Z dużym zainteresowaniem zabrałem się za czytanie książki Macieja Dutko „Targuj się! - zen negocjacji.” Książka jest świetnie przygotowana edytorsko, a ciekawa okładka przykuwa uwagę swoim marketingowym przekazem. Poza tym, temat jest mi bliski – negocjuję w pracy od dwudziestu lat, poza tym prowadziłem kilkaset szkoleń z tego tematu. Liczyłem więc na wiele. Znalazłem niemało informacji o autorze w Internecie, w tym także obszerną notkę w Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Maciej_Dutko .Wspomniana notka rozpoczyna się tak: „Maciej Dutko – pisarz, bloger, przedsiębiorca i podróżnik. Doktor nauk humanistycznych w zakresie bibliologii, specjalność edytorstwo, redaktor, wykładowca w szkołach wyższych.” „Targuj się – zen negocjacji” jest istotnym rozszerzeniem tej właśnie notki. Najwięcej o Macieju Dutko, jego firmach, podróżach, pracy dowiedziałem się… właśnie ze stron książki. Niemal wszystkie przykłady negocjowania i targowania (bo to dla mnie nie to samo) są reminiscencją jego własnych doświadczeń. Nadaje im to wymiar autentyczności, a przy okazji pozwala poznać wszystkie firmy, których właścicielem jest Maciej Dutko. Ich nazwy pojawiają się tak często, ze znam je już na pamięć. Poznałem też sporo upodobań autora, wiem, do jakich krajów podróżuje a także to, że jego status majątkowy pozwala mu na wiele, ponieważ wynegocjował niemal bez wysiłku xx tysięcy złotych. Zainteresowanych dokładną kwotą odsyłam do okładki publikacji. Mam wrażenie, że obok przybliżenia tematu negocjacji, drugim (?) celem książki była marketingowa promocja samego siebie i własnych przedsiębiorstw. Cel ten został bez wątpienia osiągnięty. Zajmijmy się zatem celem pierwszym. Książka jest napisana żywym językiem i okraszona licznymi przykładami. Zostały one nazwane jako „142 kejsy – inspirujące, prawdziwe historie”. Potwierdzam, są inspirujące, ponieważ dobrze ilustrują to, co zdarza się podczas negocjacji. To duży walor tej książki, zwłaszcza, że każdy przykład (czyli „kejs”) jest starannie przygotowany. Kolejnym plusem jest położenie nacisku na negocjowanie etyczne, bez niepotrzebnych manipulacji i wyniszczających strategii. Co ważne, Maciej Dutko pokazuje to w sposób realistyczny, uczciwie przyznając, że nie sposób uwolnić się od nich całkowicie. Są one wpisane w proces negocjowania i targowania, chodzi tylko o to, żeby pojawiały się jak najrzadziej. W tym kontekście budzi moje wątpliwości umieszczenie w rekomendowanej literaturze „Erystyki czyli sztuki prowadzenia sporów” Artura Schopenhauera. Okładka książki obiecuje, że znajdziemy w niej także „173 porady – skuteczne wskazówki, zasady, techniki, triki, fortele”. Faktycznie są, choć niestety zostały potraktowane pobieżnie. Książka znacznie zyskałaby na wartości, gdyby Maciej Dutko dokładniej wytłumaczył mechanizmy poszczególnych porad. Niemal wszystkie z wymienionych nie są dostatecznie wyjaśnione, istnieje więc ryzyko, że czytelnik je pozna, ale nie zrozumie. Może więc w rezultacie mieć trudności z ich zapamiętaniem a także z rozpoznaniem lub zastosowaniem podczas negocjowania czy targowania. Reasumując, książka „Targuj się! – zen negocjacji” jest ciekawym opisem przypadków negocjacyjnych i perswazyjnym przekazem namawiającym do targowania się. Może przydać się osobom poczatkującym lub takim, które niebawem po raz pierwszy będą coś negocjować. Maciej Dutko pisze o sobie, że jest podróżnikiem. Dał temu wyraz na zakończenie książki „Targuj się! – zen negocjacji”, gdzie pod swoim podpisem dopisał: „Wrocław, Florencja, Bangkok, Stronie Śląskie, Londyn, Paryż, Siem Rep, Czarna Góra, Buriram, Bangkok, Warszawa 2014-2015”. Ponieważ i ja, jak każdy szkoleniowiec, dużo podróżuję po Polsce , zakończę tę recenzję w tym samym stylu. Andrzej Niemczyk Tychy, Tychy, hotel w Kielcach, Tychy