Recenzja „Niezapracowani”

Filip Nowicki. Przedsiębiorca. Manager. Pełnił funkcję wiceprezesa, a następnie prezesa w Wydawnictwa Wiedza i Praktyka. Podróżnik. Szkoleniowiec. Autor bloga Niezapracowani.pl oraz książki Niezapracowani. Wydawać by się mogło, że blog oraz książka kierowane są do osób, które nie mają zbyt wiele obowiązków zawodowych. Powszechnie bowiem wiadomo, iż najbardziej zapracowani są ci, którzy piastują w firmach kierownicze stanowiska: managerowie, dyrektorzy, prezesi, właściciele. Filip Nowicki sugeruje jednak – i czyni to w sposób przekonujący – że biznes nie musi być pożeraczem czasu, a co za tym idzie życia prywatnego. Sam będąc prezesem wydawnictwa pracował 2-3 godziny dziennie. Nie dlatego, że unikał obowiązków, lub źle się z nich wywiązywał. W okresie jego prezesury Wiedza i Praktyka dynamicznie się rozwijała generując coraz to większe zyski. Kluczem do sprawnego funkcjonowania organizacji i jednocześnie zminimalizowania czasu pracy CEO stał się sposób podejścia do biznesu i wynikających z niego obowiązków. Filip Nowicki w książce Niezapracowani prowadzi czytelnika przez te obszary zarządzania, które ściśle wiążą się z  HR. Krok po kroku przedstawia konkretne rozwiązania służące zoptymalizowaniu procesu zarządzania. Podpierając się własnym doświadczeniem oraz przykładami osób z różnych branż, które odniosły sukces kreuje obraz niezapracowanego szefa. Dostarcza na kartach książki praktyczne rozwiązania związane z doborem kadry,  zarządzaniem czasem, podejściem do produktu, delegowaniem zadań. Nie unika również wytykania pospolitych błędów popełnianych przez przedsiębiorców. Mianowicie przestrzega przed zbyt wielką euforią związaną z decyzją o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej. Zarejestrować firmę jest banalnie prosto, jeśli do tego masz super (w twoim mniemaniu) produkt, no to w zasadzie jesteś skazany na sukces. Tyle, że klienci szybko zweryfikują ,,super produkt” i może się okazać, że wcale nie podzielają twojego zachwytu. Filip Nowicki pokazuje jak zbadać (i dlaczego należy to zrobić) preferencje klienta. Jak ustalać strategię sprzedaży i osiągać cele sprzedażowe. Książka napisana jest w taki sposób, że można odnieść wrażenie znajdowania się na szkoleniu. Nowicki posługuje się prostym, bezpośrednim językiem, wtrąca zwroty wywołujące uśmiech na twarzy. Przede wszystkim jednak dostarcza wiedzy. Wiedzy gotowej do użycia od zaraz. Czytelnik nie musi czekać na sprzyjające warunki, by wdrożyć proponowane przez autora rozwiązania. Wręcz przeciwnie, przykład Nowickiego świadczy o tym, że robiąc to, co należy w sposób, jaki należy, kreuje się warunki dogodne do bycia skutecznym przedsiębiorcą. Niezapracowanym przedsiębiorcą. Sławomir Urban