„Marketing produktów farmaceutycznych. „
Autor: Redakcja
Włochy od lat kojarzyły mi się z wakacjami, pyszną kawą i sympatycznym nieuporządkowaniem. Gdy brałem do ręki książkę „Marketing produktów farmaceutycznych. Nowe strategie dla sektora ochrony zdrowia”, zastanawiałem się, w jakim stopniu włoscy autorzy poradzą sobie z przedstawieniem tak złożonego tematu. Spodziewałem się kilku wątków złożonych w swobodną całość. Ku mojej radości po lekturze wszystkich rozdziałów całkowicie zmieniłem swoje zdanie o „apenińskim bałaganie”. Miałem przyjemność przeczytać książkę ciekawą, przejrzystą i logiczną. W dodatku napisaną prostym, przystępnym i żywym językiem i przekazującą dużo praktycznej i rzetelnej wiedzy. Żeby było jeszcze przyjemniej - wzbogaconej o analizy, dane i badania. W dodatku Wydawca, firma CeDeWu.pl, zadbał o elegancką i ładną edycję. Autorzy, Giulio Cesare Pacenti i Paolo Mancini, są konsultantami w branży farmaceutycznej. Giulio Pacenti jest farmaceutą i menedżerem, właścicielem Pharma Consulting Group. Współautor, Giulio Pacenti, współpracuje z tą firmą wnosząc do niej (a także do książki) swoją wiedzę płynącą ze swojego wykształcenia ekonomicznego i handlowego. Książka podzielona jest na sześć obszernych rozdziałów. W pierwszym z nich autorzy tłumaczą, w jaki sposób otoczenie makroekonomiczne nieodwracalnie zmienia branżę opieki zdrowotnej. Przedłużający się okres życia i wzrost wymagań pacjentów wobec służby zdrowia zmusza rządy państw Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych do redukowania wydatków na działania zdrowotne. Wygasa ważność patentów leków więc na rynku pojawiają się ich odpowiedniki oraz do niedawna zupełnie nieznane parafarmaceutyki. Stare kanały ich dystrybucji stają się zagrożone przez zainteresowanie branżą wielkich marketów i sprzedaż przez internet. W rozdziale drugim autorzy przedstawiają pojawianie się „superpacjenta” – świadomego, zainteresowanego swoim dobrostanem a nie tylko leczeniem, z coraz większym dostępem do wiedzy. W kolejnym rozdziale widzimy zmieniającą się rolę farmaceuty i coraz szersze funkcje aptek wymuszające na ich właścicielach zmianę oferty handlowej i korygowanie dotychczasowego modelu biznesowego. Czwarta część książki jest poświęcona ogromnemu wpływowi Internetu na sektor ochrony zdrowia. Za jego przyczyną pojawiły się telemedycyna, powszechny dostęp do wiedzy medycznej, nowe formy dystrybucji a marketing całkowicie zmienił swoje oblicze. Siła mediów społecznościowych stworzyła „reputację sieciową” lekarzy, aptek i placówek leczniczych, a marketing „outbound” ustąpił miejsca działaniom „inbound”. Autorzy wyczerpująco wyjaśniają różnice pomiędzy nimi i postawiają czytelnikowi dużo wskazówek, w jaki sposób tworzyć nowe działania marketingowe z wykorzystaniem sieci. Przedostatni rozdział pokazuje, w jaki sposób menedżer produktu może poradzić sobie z wszystkimi nowymi trendami i wyzwaniami, jakie dotknęły sektor medyczno-farmaceutyczny, na które wskazano we wcześniejszych częściach książki. Ostatni rozdział przedstawia dziesięć narzędzi marketingowych, precyzyjnie opisując każde z nich godnie z przejrzystym schematem:
- czym jest dane narzędzie,
- kiedy się je stosuje,
- jak go używać,
- jakie ma plusy i minusy,
- na ile jest przystępne w konstruowaniu, wykorzystywaniu, ile pochłania czasu i kosztów.