Bycie miłym to przekleństwo

 Recenzja książki Jacqui Marson "Bycie miłym to przekleństwo" Tytuł książki na pewno przyciągnie osoby, które miewają problemy z asertywnością i doszły do etapu zmęczenia konsekwencjami trybu życia, które te problemy wywołują. Książka napisana została przez psychologa i oparta na doświadczeniach własnych oraz historiach klientów z dużą lekkością oraz poczuciem humoru. Czyta się ją lekko, przyjemnie i szybko. Autorka podchodzi do opisanych historii i potencjalnych problemów czytelnika z delikatnością i wyczuciem. Stara się unikać oceniającego podejścia, co tworzy klimat opiekuńczości i zaufania. Jej celem jest uświadomienie odbiorcy, że bycie miłym ma swoje dobre i złe strony oraz, że warto nauczyć się elastycznego podejścia do tego obszaru, aby mieć możliwość modyfikacji swoich zachowań w zależności od sytuacji i chęci, a nie bazować na odruchach wyuczonych w przeszłości, niekoniecznie adekwatnych do obecnej życiowej sytuacji. W kolejnych rozdziałach czytelnik dowiaduje się w jaki sposób wydarzenia z dzieciństwa i wczesnej młodości mogą wpłynąć na kształtowanie się postawy bycia „zbyt miłym” zawsze i wobec wszystkich, niezależnie od kontekstu sytuacyjnego i jakie koszty ponoszą osoby, które nie potrafią postępować inaczej. Autorka pokazuje także na przykładach historii różnych osób jakie są typy osób „zbyt miłych” i w jakich obszarach życia może się to ujawniać. Następnie omawia sposoby, które pozwalają pracować nad zmianą postawy i zachowań, poczynając od uważności na własne reakcje, przez rozpoznawanie swoich przekonań i dążenie do ich zmiany, aż po eksperymenty behawioralne, które są przedstawione w postaci przykładów z życia. Jeśli chodzi o przydatność książki dla trenerów i coachów, według mojej oceny nie jest ona duża, jeśli odbiorcą jest praktyk z doświadczenie, zaznajomiony z psychologią i tematem pracy z przekonaniami. Na stronie 169 autorka przytacza błędną (i niestety bardzo rozpowszechnioną) interpretację badań Mehrabiana, co może zdegustować wielu doświadczonych i znających temat trenerów i wpływa na minus, jeśli chodzi o wiarygodność pozycji. Nie zmienia to faktu, że „przeciętny czytelnik”, którego osobiście dotyczą problemy związane z tematem asertywności, prawdopodobnie poczuje się zrozumiany, a także może z tej książki wynieść wiele pożytecznych spostrzeżeń i rad do pracy nad sobą. Iwona kucharewiczIwona Kucharewicz Praktyk zarządzania, trenerka biznesu, konsultantka.   Prowadzi szkolenia dla biznesu; zarządzanie, angażowanie, komunikacja marketingowa. Współpracuje z Uniwersytetem Warszawskim. Autorka książki „Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce”.