“Siła małych celów”

Instagram Автостудия Глянец there Tom O’Neil „Siła małych celów. Zasada 1%, czyli jak osiągnąć spektakularne sukcesy dzięki drobnym zmianom”

Zarówno tytuł, jak i opis książki zamieszczony na tylnej stronie okładki zapowiada, że po zakończeniu lektury sukces mam w kieszeni. Dzięki poznaniu zasady jednego procenta autor obiecuje mi, że z łatwością podejmę decyzję o zmianie pracy, poprawię stan moich finansów, ożywię swój związek, wzmocnię więzi ze swoimi dziećmi oraz zrzucę zbędne kilogramy. Juuuhuu!! Wchodzę w to!

Książka jest złożona z trzech części. W pierwszej autor wyjaśnia zasadę jednego procenta. W skrócie przedstawia się to tak, że „drobne działania, które są podejmowane regularnie i przez dłuższy czas, a zmierzają konsekwentnie do raz obranego celu, sprawiają, że marzenia stają się rzeczywistością”. Stwierdzenie to O’Neil uszczegóławia na kolejnych pięćdziesięciu stronach. Skupia się na takich elementach, jak to, że wyznaczanie celów jest ważne, jak odróżnić małe cele od dużych, podaje trzy wyjaśnienia faktu nie realizowania celów („brak pasji do obranego celu, odkładanie spraw na później, lęk przed porażką”) na koniec zaś przedstawia osiem podstawowych praw zasady jednego procenta. Jesteś ciekawy jakie to prawa? Otóż, prawo pierwsze: „Prawo wagi rzeczy drobnych”, prawo trzecie: „Prawo dobrego i złego” (mówi ona ni mniej, ni więcej tylko o tym, że każda decyzja albo nas przybliża do obranego celu, albo od niego oddala). Prawo szóste: „Prawo zasiewu i zbioru” (tak, tak, dobrze myślisz: jeśli nie zasiejesz, to nie zbierzesz). Ostatnie dwa prawa: „Prawo decyzji i wprowadzania jej w czyn” oraz „Prawo paradoksu” (żeby zrealizować cel, trzeba zrezygnować z działania nie prowadzącego do tego celu). Część ta kończy się ćwiczeniem „Życiowy kompas”, czyli znane większości z nas ćwiczenie, gdzie w okręgu wpisujemy najważniejsze obszary naszego życia, na skali od 1 do 10 określamy znaczenie/ważność tych obszarów, następnie oceniamy na ile w tych obszarach jesteśmy skuteczni i mamy wniosek, mówiący o dysproporcji pomiędzy ważnością a naszą skutecznością. Na koniec autor zachęca nas do tego, abyśmy przemyśleli efekty tego ćwiczenia, sugerując np. opisanie tego, jak czujemy się po wykonaniu tego zadania.

Część druga zawiera ogromną listę przykładów działania zasady jednego procenta w życiu, pracy i firmie. Na początek pojawiają się przykłady celów osobistych w rozbiciu na różne obszary: pieniądze, zdrowie, rozwój osobisty, kariera, małżeństwo/partnerstwo, dzieci, wiara, styl życia itd. Przykładowe cele: „podejmujemy decyzję o przeanalizowaniu stanu naszego konta oraz wszystkich operacji finansowych”, „prosimy szefa o podwyżkę”, „postanawiamy sobie zaoszczędzić dziś 10 dolarów”, „kupujemy nasiona i zaczynamy uprawiać warzywa w ogródku”, „idziemy na kurs wieczorowy, żeby nauczyć się czegoś nowego”, „przez 10 minut oglądamy prezentera motywacyjnego na YouTube”, „rozpoczynamy prowadzenie bloga o sprawach związanych z naszą pracą zawodową”, „przez 10 minut czytamy Biblię lub inną książkę, której autor jest osobą wierzącą”, „całym sercem angażujemy się w obchody wszystkich świąt religijnych przez cały rok”, „uczymy się kilku zabawnych dowcipów i sztuczek, aby mieć czym zabawić swoją rodzinę i przyjaciół”, „od dzisiaj zrywamy z perfekcjonizmem” itd. Kolejne cele z przykładami, to cele firmowe w między innymi takich obszarach, jak: finanse, personel, dostawy/logistyka, sprzedaż, marketing, wprowadzanie zmian, kontrola jakości oraz wydajność. Przykłady są na równie dużym poziomie ogólności, co w przypadku celów osobistych, np.: „znajdujemy prosty sposób na poprawienie o jeden procent wydajności i prędkości jednego z pobocznych procesów produkcji”, „przed podróżą dokonujemy rezerwacji biletów możliwie najwcześniej, aby uchwycić moment, gdy ceny są najniższe”, „proponujemy naszym klientom większą sprzedaż naszych towarów lub usług” itd.

Ostatnia, trzecia część, to trzydziestodniowy program zastosowania zasady jednego procenta w życiu, pracy i firmie. Jakkolwiek sam program może być jak najbardziej skuteczny, to poziom ogólności, na jakim jest przedstawiony znacznie może utrudnić wprowadzenie go w życiu. Każdy dzień opisany jest na podobnej zasadzie. Najpierw przedstawiony jest cel na dany dzień (np. „Dzień 4: bądźmy dobrej myśli”, „Dzień 10: nie boimy się ryzyka”, „Dzień 14: jaka jest moja definicja sukcesu?”, „Dzień 19: rozwijamy w sobie samodyscyplinę”). Natomiast od dnia 20 wdrażamy Program Osiągania Celów „Kompas”, który jest autorskim programem autora książki. Po przedstawieniu celu (zazwyczaj opatrzonego motywującym cytatem), autor proponuje „zadanie na dziś”, np. „W ramach zadania robimy ze szklanki do połowy pustej – do połowy pełną. Szukamy dobrych stron i robimy to tak, by je naprawdę znaleźć”. Myślę, że ten przykład wystarczy, aby przedstawić ogólność założeń.

Krótkie rozdziały mają stanowić zaletę tego poradnika. Owszem, czyta się go szybko i łatwo. Brak bibliografii zachęca zapewne do sięgnięcia po niego osoby, które nie wierzą w teorię a wolą praktykę (sic!). Jednak stwierdzenia, które przytacza autor (np. „Pamiętajmy, że cele od marzeń dzieli jedynie kartka papieru!”, „Istnieje wiele badań psychologicznych, które potwierdzają, że niewerbalna komunikacja odpowiada za około sześćdziesiąt-siedemdziesiąt procent całego przekazu interakcji słownej”) odstraszyć powinny tych, dla których ważne jest to, aby odnosić się do wyników rzetelnie przeprowadzonych badań.

Poradnik O’Neila jest napisany na bardzo wysokim poziomie ogólności. Zawiera co prawda konkretne wskazówki a nawet zadania, jednak laikowi może być ciężko wdrożyć je w życie a osobie o wiedzy z zakresu poprawy własnej skuteczności i realizacji celów, wyda się pełen banałów. Autor żegna nas stwierdzeniem „Z Bogiem!”, tak też można potraktować tę książkę.

magdalena kaczmarekMagdalena Kaczmarek

Socjolog, trener, asesor

Z pasją angażuje się w rozwój umiejętności uczestników szkoleń, wspiera ich w osiąganiu sukcesów zawodowych. Projektuje i realizuje badania AC/DC. W wolnym czasie nurkuje i biega. Weganka.

Tagi: ,

Podziel się:
  • Print
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Flaker
  • PDF
  • LinkedIn
  • RSS
  • Wykop


  • Partnerzy

    • 1 SWPS
    • 2 WSB
    • 3 HRTrendy
    • 4 Psychologia biznesu
    • 5 Psychologia społeczna
    • ARF Design
    • ASBiznesu
    • BCO
    • JKMW Kotwica
    • Kolporter
    • TOMCRM
    • WenderEdu