Ograć nawyki

ograj nawykiOgrać nawyki. Jak zastosować mechanizmy gier w procesie zmiany osobistej. – Korzeniewska Jadwiga

Z zapałem zasiadłam do lektury tej książki. Wygodny fotel, kubek z ulubioną herbatą i oczywiście zakładki indeksujące i zakreślacz, żeby najciekawsze rzeczy od razu oznaczyć i z łatwością do nich wracać. Tytuł i opis książki zapowiadały się obiecująco… Oto autorka, która specjalizuje się w szkoleniach z zakresu zmiany nawyków, obiecuje nam narzędzie, które może sprawić, że zmiana z groźnej i nieosiągalnej staje się ciekawa, a nawet ekscytująca. Któż z nas nie chce pozbyć się niezdrowych nawyków, albo wprowadzić nowe zwyczaje do swojego życia? I ja pomyślałam: tym razem się uda :).

Zacznijmy od bazy naukowej. Jeśli masz już za sobą drogi Czytelniku lekturę Testu Marschmallow Waltera Mischel’a, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację Daniela Pink’a oraz Siłę nawyku Charlesa Duhigg’a, to książka polskiej autorki nie wniesie nic nowego do Twojej wiedzy. Część I „Ograć nawyki”, która dotyczy właśnie opisu wyników badań, opiera się na wymienionych wyżej trzech pozycjach. Kolejna część opisuje owo magiczne narzędzie stworzone przez Panią Korzeniewską. Na końcu książki natomiast znajdują się opisy trzech zastosowań tego narzędzia oraz lista prostych wskazówek ułatwiających działanie, np. „napisz list z przyszłości”, „uważaj na przekonania”, „mów co robisz” itp. Książka nie zawiera żadnej bibliografii.

Przejdźmy jednak do sedna – narzędzia zaproponowanego przez Autorkę. Chcąc zmienić swoje nawyki, przyzwyczajenia, powinniśmy skonstruować grę, którą rozegramy sami ze sobą pod okiem admina (zewnętrznego kontrolera). Gra, jak popularne obecnie planszówki, zakłada możliwość zdobywania punktów za osiągnięcie kolejnych levelów, by na końcu doczekać się nagrody głównej. Oczywiście wszystko to w ramach stworzonych przez siebie zasad rozgrywki. Innymi słowy: wyznacz sobie realny, ambitny i osiągalny cel – opisz go bardzo szczegółowo. Ustal czas na jego realizację i podziel działania na etapy (levele). Ustal, kto będzie na bieżąco sprawdzał Twoje postępy (admin) oraz jakie drobne nagrody lub kary, czekają Cię za realizację etapów lub potknięcia w trakcie budowania nowego nawyku. Ustal również jaką nagrodę przyznasz sobie na końcu, kiedy osiągniesz wymarzoną zmianę – pamiętaj, by nagroda dotyczyła obszaru, który obejmuje zmiana (np. jeśli jest to odchudzanie, niech nagrodą będzie wyciskarka do owoców i warzyw, aby móc robić sobie zdrowe napoje).  Znasz ten schemat? Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się Czytelniku zmianą nawyków, to doskonale znasz te wskazówki. Zmienia się jedynie forma, ponieważ do swojej pracy nad zmianą dodajesz fabułę, niczym z gry, opisujesz bohaterów w tej grze, za realizację poszczególnych etapów przyznajesz sobie punkty w postaci gwiazdek, uśmiechów czy innych wizualnych „wspieraczy” zmiany. Autorka na początku książki pisze, że żadne narzędzie nie zadziała, jeśli będzie leżeć w skrzynce i porównuje swoje rozwiązanie do młotka. Jeśli nie weźmiesz młotka do ręki, to nie wbijesz nim gwoździa w ścianę. To prawda. Jednak Pani Korzeniewska nie proponuje nam nowego narzędzia zamiast młotka – nadal potrzeba tyle samo wysiłku na wbicie gwoździa w ścianę, jedyne co różni jej młotek od tych, które czekają w naszych skrzyneczkach, jest to, że wydaje się odrobinę bardziej kolorowy, ma nadrukowane na sobie nasze imię i radośnie wygrywa melodyjki na koniec zakończonej pracy. To jednak nadal tylko młotek…

Myślę, że są osoby, dla których ubranie zmiany nawyków w taką kolorową formę z fabułą, może być interesujące i może ich wesprzeć we wdrażaniu zmiany. Pomysł z grą może okazać się też inspiracją dla trenerów, którzy pracują dłużej z klientami i pomagają im wdrażać nowe umiejętności. Nie jest to jednak książka, którą z czystym przekonaniem poleciłabym, zwłaszcza osobom, które znają już zagadnienia związane ze zmianą nawyków.
magdalena kaczmarek

Magdalena Kaczmarek – socjolog, trener, asesor

Z pasją angażuje się w rozwój umiejętności uczestników szkoleń, wspiera ich w osiąganiu sukcesów zawodowych. Projektuje i realizuje badania AC/DC. W wolnym czasie nurkuje i biega. Weganka.


Podziel się:
  • Print
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Flaker
  • PDF
  • LinkedIn
  • RSS
  • Wykop


  • Partnerzy

    • 1 SWPS
    • 2 WSB
    • 3 HRTrendy
    • 4 Psychologia biznesu
    • 5 Psychologia społeczna
    • ARF Design
    • ASBiznesu
    • BCO
    • JKMW Kotwica
    • Kolporter
    • TOMCRM
    • WenderEdu