Efektywność indywidualna – zrozumieć siebie i innych

efektywnosc-indywidualnaTyle mówi się o efektywności pracy, o wydajności maszyn, urządzeń i systemów, o skuteczności działania, a mało uwagi poświęca się własnej osobie. Dogłębna analiza osobowości, poznanie jej możliwości w obszarze interakcji i komunikacji z innymi, daje doskonały start i stanowi punkt wyjścia do dalszych kroków w kierunku efektywności i skuteczności podejmowanych działań i decyzji w środowisku zawodowym.

Wprowadzenie do metodologii

W metodzie Insights™ zakładamy, że jesteśmy niepowtarzalni, mamy swój styl działania, motywacje, ocze­kiwania. Może ona stanowić bazę do budowy kompleksowych rozwiązań w zakresie rozwoju indywidualnego oraz kształtowania efektywnych relacji interpersonalnych.
Profil Indywidualny, który powstaje w wyniku wypełnienia testu psychometrycznego tej metody, jest doskonałym wsparciem dla ludzi w pogłębianiu wiedzy na temat samych siebie, swo­jego stylu działania i jego wpływu na relacje z innymi osobami w środowisku pracy. Jednocześnie Profil wskazuje kierunki rozwoju osobistego, pomagając zwiększyć efektywność działań za­równo na gruncie prywatnym jak i zawodowym.
Metodologia Insights Discovery™ jest niezwykle elastyczna, co pozwala wykorzystać ją na każdym etapie działań podejmowanych przez organizację w obrębie polityki personalnej – od rekrutacji, poprzez plano­wanie ścieżek kariery, budowanie zespołów, coaching, aż po outplacement. System Insights opiera się na modelu osobowości stworzonym przez szwajcarskiego psychologa Carla Gustawa Junga.

Czy kolor ma znaczenie?

W metodzie tej mówimy o 4 energiach kolorystycznych (czerwona, niebieska, zielona i żółta), których kombinacja opisuje osobowość człowieka. Pozwala lepiej go poznać, jaki jest jego styl funkcjonowania, jak jest postrzegany w otoczeniu, jak wchodzi w interakcje z otoczeniem i jak się z nim komunikować.

Jeśli Twoją dominującą energią kolorystyczna jest niebieska, a drugą:

  • Czerwona, to można o Tobie powiedzieć, że uwielbiasz zgłębiać tematy i potrzebujesz ciągłych wyzwań oraz weryfikowania Twojej wiedzy
  • Zielona, to można o Tobie powiedzieć, że lubisz mieć czas na refleksję, co pozwala Tobie znajdować sposoby wspierania innych najlepiej jak to jest możliwe
  • Żółta, to można o Tobie powiedzieć, że poprzez interakcje i współdziałanie z innymi pragniesz rozumieć otaczający Ciebie świat

Jeśli Twoją dominującą energią kolorystyczna jest żółta, a drugą:

  • Czerwona, to można o Tobie powiedzieć, że jeśli masz świetny pomysł, dobrze wiesz jakie kroki są potrzebne, aby go zrealizować
  • Niebieska, to można o Tobie powiedzieć, że z entuzjazmem podchodzisz do nowych projektów, ale najpierw chcesz znać wszystkie szczegóły
  • Zielona, to można o Tobie powiedzieć, że uwielbiasz poznawać nowych ludzi i robić co w Twojej mocy, aby czuli się przy Tobie swobodnie

Jeśli Twoją dominującą energią kolorystyczna jest zielona, a drugą:

  • Czerwona, to można o Tobie powiedzieć, że raczej unikasz konfliktów, ale zawsze masz gotowość do obrony tych, o których się troszczysz
  • Niebieska, to można o Tobie powiedzieć, że wspierasz decyzje zespołu odwołując się do twardych faktów, aby pozyskać jego zaangażowanie
  • Żółta, to można o Tobie powiedzieć, że starasz się rozluźnić atmosferę żartem w sytuacjach kiedy są smutni czy zdenerwowani

Jeśli Twoją dominującą energią kolorystyczna jest czerwona, a drugą:

  • Niebieska, to można o Tobie powiedzieć, że lubisz wysoko stawiać poprzeczkę i przewodzić innym, ale cele wyznaczasz skrupulatnie i metodycznie.
  • Zielona, to można o Tobie powiedzieć, że szybko podejmujesz decyzje uwzględniając w nich potrzeby innych.
  • Żółta, to można o Tobie powiedzieć, że chętnie podejmujesz rywalizację, a im więcej osób zaangażowanych w nią, tym większa frajda

Metoda Insights™ na gruncie zawodowym

Wyniki Profilu Podstawowego metody Insights Discovery™ mogą pomóc przede wszystkim:

  • w komunikacji w pracy, zarówno wśród współpracowników, członków zespołu, z przełożonym, aby budować trwałe relacje i przyjazną atmosferę pracy
  • w procesie sprzedaży poprzez świadomie korzystanie ze wszystkich czterech energii kolorystycznych, aby budować trwałe relacje z klientami oraz wzmacniać siłę oddziaływania w stosunkach handlowych
  • lepiej zrozumieć potrzeby klientów i na nie odpowiadać
  • rozwiązywać konflikty personalne w zespole
  • dopasować styl zarządzania i motywowania do  pracowników, aby podejmować trafne decyzje, wywierać wpływ na innych, rozpoznawać potrzeby i oczekiwania pracowników
  • rozpoznawaniu możliwych przyczyn stresu drugiego człowieka poprzez identyfikację jego zachowania

Znajomość metody, nie tylko pomaga w komunikacji z klientami, ale także w relacjach z bliskimi, a omówienie wyników narzędzia psychometrycznego Insights Discovery™ pozwala klientom wejść na wyższy poziom komunikacji z otoczeniem.

Artykuł Doroty Jaworskiej opublikowany za zgodą portalu hrpolska.pl

stopki-artykul

Tagi: ,

Podziel się:
  • Print
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Flaker
  • PDF
  • LinkedIn
  • RSS
  • Wykop


  • Partnerzy

    • 1 SWPS
    • 2 WSB
    • 3 HRTrendy
    • 4 Psychologia biznesu
    • 5 Psychologia społeczna
    • ARF Design
    • ASBiznesu
    • BCO
    • JKMW Kotwica
    • Kolporter
    • TOMCRM
    • WenderEdu