A może… zagraj w puzzle!

http://periodmust.space/2018/09 roman in hindi équipement adr camion link a moze puzzlePlanujesz szkolenie, w którym przeraża Cię konieczność przekazania dużej ilości wiedzy? Nie lubisz prezentacji lub nie masz czasu na jej przygotowanie? Mam dla Ciebie metodę, dzięki której szybko i skutecznie uczestnicy szkolenia przyswoją nowe informacje.

Jigsaw-classroom, co to jest i skąd się wzięło?

chris voyance arnaque there Metoda „układankowa” ma swoje źródło w badaniach eksperymentalnych prowadzonych przez Elliota Aronsona w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Badacz testował metodę, dzięki której można było eliminować rywalizację i uprzedzenia wśród dzieci. Efektem stosowania jigsaw-classroom był wzrost zachowań kooperacyjnych wśród dzieci oraz zdobycie przez nich umiejętności efektywnego uczenia się.
Metodę z powodzeniem można stosować podczas szkoleń dla dorosłych. Pozwala na szybkie przyswojenie i utrwalenie nowej wiedzy, rozwija umiejętność pracy w grupie, zwiększa zdolności komunikacyjne.

Opis metody

mørkt trebord med arne jacobsen stoler Jigsaw jest metodą aktywizującą wszystkich uczestników szkolenia. Każdy członek grupy zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczynia się do osiągnięć całego zespołu. Odpowiedzialność za opanowanie materiału w głównej mierze spoczywa na uczestnikach.
Rola trenera koncentruje się na:

  • zorganizowaniu procesu uczenia się
  • objaśnianiu zasad obowiązujących podczas modułu
  • przygotowaniu materiałów i pomocy
  • wyjaśnianiu niezrozumiałych treści
  • korygowaniu błędów i nieścisłości.

Organizacja pracy

  1. Wybierz materiał tekstowy dotyczący jednego zagadnienia i podziel go na równe części. Fragmenty tekstów powinny być podobnej długości (kilka stron). W mojej praktyce dobrze sprawdzają się tematy:
  • techniki wywierania wpływu,
  • psychomanipulacje,
  • procesy grupowe,
  • wystąpienia publiczne,
  • koncepcje motywacyjne,
  • techniki perswazji.
  1. Podziel grupę na zespoły zadaniowe liczące tyle osób, na ile podzieliłeś tekst. Mając do dyspozycji 5 fragmentów tekstu i 15 osób, tworzysz trzy pięcioosobowe zespoły. Jeśli liczba uczestników nie jest podzielna przez liczbę fragmentów tekstu, zespoły mogą nieznacznie różnić się wielkością).

http://firerun.life/2018/09 bel air diner leiderdorp menu Rys. 1 Rozmieszczenie grup w pierwszym etapie pracy (oprac. własne)

  1. Rozdaj teksty i poproś, aby każdy indywidualnie zapoznał się z przydzielonym fragmentem i dobrze go zrozumiał (można zrobić notatki, zaznaczyć ważne określenia, związki). Określ czas przeznaczony na wykonanie tego zadania i uprzedź, że ich zadaniem będzie przekazać zdobytą wiedzę współuczestnikom. Celem etapu jest przygotowanie się uczestników do roli „eksperta”.
  2. Kiedy minie zaplanowany czas, utwórz nowe grupy w taki sposób, aby do każdej z nich należał jeden przedstawiciel wcześniej utworzonych zespołów. Z poprzedniego ustawienia wyjdzie nam pięć trzyosobowych zespołów. Tak zorganizowany zespół składa się z ekspertów jednego z fragmentów tekstu. Ich zadaniem jest nauczenie się treści tekstu i przygotowanie do przekazania zdobytej wiedzy członkom pierwotnej grupy (zielona, czerwona, niebieska). W tym etapie uczestnicy mogą wykorzystywać kartki z flipa, małe kolorowe kartki, markery tworząc dla siebie pomoce dydaktyczne. Nie zapomnij określić czasu trwania tego etapu. Bądź również czujny – podchodź do grup, sprawdzaj, czy dobrze rozumieją zagadnienia, dopytuj, wyjaśniaj, tłumacz.

midas reference phantom link

brolægningssten og mønster  

vertrouwelijk papier vernietigen wiki link Rys. 2 Rozmieszczenie grup w drugim etapie pracy (oprac. własne)

  1. Gdy upłynie czas przeznaczony dla „ekspertów”, wracają do swoich pierwotnych grup (zielona, czerwona, niebieska). W tym etapie każdy specjalista przekazuje wiedzę pozostałym członkom grupy. Wiadomości poszczególnych uczestników tworzą całość zagadnień dotyczących wybranego tematu, tak jak puzzle tworzą układankę.

bruke penger i undervisningen Możesz przygotować zbiór pytań, które pomogą uczestnikom sprawdzić, czy przyswoili wszystkie informacje.

  1. Zwieńczeniem metody może być quiz przygotowany przez uczestników. Każda grupa przygotowuje zestaw krótkich opisów sytuacji z życia. Grupy po kolei opisują sytuację a zadaniem innej grupy jest wyjaśnić ją jak najpełniej wykorzystując nowo zdobytą wiedzę. Przykład: Dlaczego podczas „burzy mózgów” pojawia się mniej pomysłów, niż gdy uczestnicy generują pomysły samodzielnie? (odp.: jest to efekt próżniactwa społecznego).

roger vs nadal Opisaną metodę wykorzystuję często, gdy zależy mi, aby uczestnicy szkolenia szybko i skutecznie opanowali wiadomości, które są wykorzystywane w kolejnych modułach. Daje mi pewność, że cele szkoleniowe dotyczące wiedzy są w pełni zrealizowane. Najciekawiej prowadzony wykład i najlepsza prezentacja multimedialna nie wywołuje takiego zaangażowania w proces przyswajania wiedzy, co jigsaw-classroom.

http://breakhere.site/2018/09 typisch österreichische produkte Bibliografia:
P.G. Zimbardo, F.L. Ruch, „Psychologia i życie”, PWN 1996
M.Silberman, „Metody aktywizujące w szkoleniach“, Oficyna Ekonomiczna 2005

employés mairie argeles sur mer Artykuł Beaty Adamczyk – Nowak opublikowany za zgodą portalu hrpolska.
stopki-artykul

Tagi: ,



  • Partnerzy

    • 1 SWPS
    • 2 WSB
    • 3 HRTrendy
    • 4 Psychologia biznesu
    • 5 Psychologia społeczna
    • ARF Design
    • ASBiznesu
    • BCO
    • JKMW Kotwica
    • Kolporter
    • TOMCRM
    • WenderEdu